Att twittra i jobbet – tidstjuv eller smidigt nätverkande?
Foto: PhotoMix/Pixabay

Att twittra i jobbet – tidstjuv eller smidigt nätverkande?

Text: Charlotta Lantz Publicerad: 23 oktober 2017
Det är inte den direkta effekten av varje enskild tweet som driver Ulf Emanuelson att twittra, men i ett längre perspektiv ser han att det kan gynna både honom själv som forskare och SLU som universitet.

− Det är inte budskapet i varje tweet som är viktigt, utan att finnas där. Varje inlägg visar att SLU är med och det gynnar nog mig som forskare i längden, säger Ulf Emanuelson, professor på institutionen för kliniska vetenskaper.

Att twittra i jobbet är för några en självklarhet, för många andra något tvivelaktigt med oklart syfte. Idag har Twitter 328 miljoner aktiva användare, enligt företagets delårsrapport för det andra kvartalet 2017 och är därmed ett av de största sociala medierna. Förutom SLU:s officiella twitterkonto (@_SLU) så är det fritt för vem som helst av våra medarbetare att dela med sig av sitt arbete och ta del av andras, via sina egna konton. Bland de som hoppat på detta är Ulf Emanuelsson som twittrar relativt regelbundet.

− Att det blev Twitter beror helt och hållet på att man på konferenser ofta uppmanas att skicka in frågor via Twitter. Första gången lyckades jag inte komma igång, men något år senare var jag med på banan och sedan dess har det rullat på. Det är nu ungefär sju-åtta år sedan, säger Ulf Emanuelson.

Så här ser det ut när man tittar på Ulf Emanuelson sida på Twitter, där han finns under användarnanet @u_eson.

Så här ser det ut när man besöker Ulf Emanuelsons sida på Twitter, där han finns under användarnanet @u_eson.

Sedan dess finns Ulf på Twitter som @u_eson, och använder det inte bara på konferenser, utan gör även egna inlägg med en målgrupp som han tänker sig utgörs av vetenskapssamhället i första hand, i kombination med organisationer och personer inom sfären för livsmedels- och hållbarhetsfrågor. Det som framför allt driver honom är att visa upp vad vi gör på SLU för hjälpa till att ytterligare sätta vårt universitet på kartan. Resultatet är svårt att mäta, men i längden är det alltid bra att visa upp att SLU finns med, för det är inte ”varumärket Ulf Emanuelson” som är huvudpersonen i detta utan varumärket SLU. Han inser att det inte ger något direkt resultat, men kan ge ringar på vattnet, genom att rätt personer kan ha nåts av det vi gör på SLU och i sin tur får en positiv bild av vår verksamhet.

− Jag ser det även som ett sätt att ”betala tillbaka” när jag fått förmånen att åka på en konferens. Genom att rapportera via tweets får fler personer möjlighet att ta del av innehållet. Tvärt om också förstås, jag läser gärna tweets från konferenser som jag själv inte deltar i, säger Ulf.

Tidstjuv?

− Nej, visst är det så att man egentligen inte har tid. I alla fall om man ska engagera sig i de debatter som pågår i mediet, säger Ulf på frågan om det tar mycket tid och vad han skulle vilja säga till de som inte vågar prova för att de är rädda att det ska ta för mycket tid i anspråk. Men, fortsätter han, det är inte att skicka egna tweets som tar tid.

− Med 10 minuter per dag kan man göra mycket, när målet är att sprida information, säger Ulf. Ska man däremot aktivt omvärldsbevaka, då tar det för mycket tid konstaterar han och avdramatiserar även den vanligt förekommande farhågan att man får för många kommentarer och att man utsätts för ”troll”.

− Själv skulle jag gärna se att jag fick fler kommentarer, eftersom det visar att i alla fall något når ut genom ”bruset”, så just den biten är inte en belastning. Fast det beror också på att jag själv inte sticker ut hakan och håller mig borta från känsliga diskussioner, avslutar han.

Fakta

Det här är Twitter

Twitter (engelska för ’kvitter’ eller ’kvittra’) är en social nätverkstjänst och mikroblogg där man skriver meddelanden, så kallade tweets, meddelanden som ej får överstiga 140 tecken. Dessa tweets visas öppet på användarens profilsida. Användare kan prenumerera på andra användares meddelandeflöde, vilket kallas ”att följa”, en prenumerant kallas ”följare”. (Wikipedia 2017-10-16)

23 oktober 2017 2
Entreprenören styrs av passion och identitet

Entreprenören styrs av passion och identitet

Entreprenörskap Doktorand Sarah Fitz-Koch letar efter essensens i entreprenörssjälen. Det som gör att vissa företagare oförtröttligt fortsätter att driva livskraftiga företag, trots motgångar och problem. Passion, identitet och kärleken till arbetet tycks tvinna den röda tråden, både i entreprenörskapet och i Sarahs eget forskningsarbete. Den som brinner för sin uppgift ser inga hinder utan löser problemen längs vägen.
13 oktober 2017 2

Twitter

Vi är i Göteborg! Mässan #kunskapochframtid har varit öppen en timme nu. Bemanningen är vass,… https://t.co/Ipu3sXhF6X @_SLU via Twitter 3 timmar sedan
Kroppsstorlek styr hur klimatförändringar påverkar fiskpopulationer https://t.co/wiZOLRaEia @_SLU via Twitter 5 timmar sedan
RT @SLUmiljoanalys: DN-artikel om dagens glada miljönyhet: Kvicksilver försvinner snabbare än väntat - DN.SE https://t.co/dogKnqKOIl @_SLU via Twitter 1 dagar sedan
Problemet med kvicksilver i insjöfisk kan vara över inom några årtionden. Det... https://t.co/nE840prOuJ https://t.co/ZSuWMj0A6u @_SLU via Twitter 1 dagar sedan
Gilla naturen: Tio skolklasser i final https://t.co/jl50j2nqNl @_SLU via Twitter 2 dagar sedan
Crickets likely nutritious for people as well https://t.co/pefY8Isxnd @_SLU via Twitter 2 dagar sedan