Fusk är en lärandekultur
Maria Lingaas examensarbete om fusk vid onlineprov har belönats med Promisepriset. Foto: Jessica Bergdahl

Fusk är en lärandekultur

Text: Anna-Karin Hallgren Publicerad: 22 oktober 2015
Fusk ska inte belönas, men ett examensarbete om fusk, är en annan sak. Maria Lingaas är utbildningsledare på Meny och verksamheten där inriktar sig huvudsakligen på webbaserade utbildningar.

– Intresset för våra utbildningar är stort och vi samarbetar med olika projekt inom SLU. Det är viktigt att vi håller oss på framkant när det gäller användning av digitala stöd för lärande och jag kände ett behov av att utveckla min kompetens eftersom utvecklingen inom området går så snabbt.

Maria Lingaas hittade en distansutbildning på magisternivå i Lärande kommunikation och informationsteknologi på Göteborgs universitet. Utbildningen ges gemensamt av Institutionen för tillämpad IT och Institutionen för pedagogik. Maria gick den på halvfart parallellt med sitt arbete på Meny.

Utbildningen gick bland annat ut på att titta närmare på hur vi tar till oss kunskap och hur det har förändrats i det digitala samhället, och hur man på bästa sätt kan designa digitala redskap för lärande.

Teknisk lösning?

Ämnet för det avslutande examensarbetet hade Maria bestämt sig för på ett tidigt stadium.

– På Meny har vi ett antal kurser där deltagarna efter godkännande får officiella kompetensbevis. Kurserna avslutas med ett skriftligt prov online. För ett drygt år sedan fick vi reda på att det fuskades systematiskt på ett av dessa prov. Det fick vi reda på genom att en djurskyddsinspektör kontaktade mig. I samma veva råkade en deltagare dessutom skicka ett mejl, avsett för en annan person, till mig. I mejlet tackade avsändaren för hjälpen med provet.

– Våra prov är officiellt godkända av Jordbruksverket och då är det förstås viktigt att vi kan kvalitetssäkra kunskapskontrollen. Provet konstruerades genast om och fick en helt ny struktur. Nu ville jag undersöka hur man kunde jobba vidare för att dels upptäcka fusk och dels motverka det.

Eftersom det kan vara svårt att få ärliga svar i en enkätundersökning som handlar om huruvida man fuskar eller inte, så valde Maria att göra en systematisk litteraturstudie. Hon ville få en bild av hur det samlade kunskapsläget ser ut när det gäller fusk vid online-prov och möjligheterna att komma tillrätta med det.

Maria gick in i arbetet med en föreställning om att fusk är vanligare vid online-prov än vid traditionella salsskrivningar, men så är inte fallet. Det fuskas helt enkelt mer överlag. Fusk är en del i lärandekulturen, både online och på campus.

Fusket ökar

Fusk online handlar alltså inte främst om att en webbaserad kurs gör det möjligt att fuska, utan om etik. Flera studier hade tittat på effekterna av att universitetet hade en hederskodex; etiska riktlinjer som tydligt förklarade för studenterna vad fusk är. Om man dessutom jobbade aktivt med att sprida kunskapen om de etiska riktlinjerna, så kunde man se en skillnad. Det handlar alltså om att vara tydlig med vad som är fusk och vilken inställning utbildningsgivaren har till fusk.

– Problemet med fusk tycks eskalera. På Göteborgs universitet fördubblades förra året antalet avstängda och varnade studenter på grund av fusk på salstenta och/eller plagiering, jämfört med 2013.

Litteraturstudien grundar sig mycket på amerikanska studier. Generellt kan man märka hur studenter idag inte värderar kunskapen i sig utan tenderar att se examen mer som en produkt, som man ”har rätt till”.

Nu tar Maria med sig de nya kunskaperna in i arbetet på Meny:
– Vi bör formulera en hederskodex på vår lärplattform, där vi är tydliga med vad fusk är och vilka konsekvenserna kan bli. Redan idag har vi ett kryss, som deltagaren måste fylla i och därmed bestyrka sin identitet innan provet startar. Dessutom är varje prov unikt hos oss, eftersom frågorna slumpas fram ur en frågebank, vilket gör det svårare att fuska även om det skulle sitta två personer bredvid varandra och göra samma prov.

Belönat examensarbete

Marias examensarbete uppmärksammades av Promise, som är en branschförening för företag inom kompetensutveckling och lärande med stöd av digitala medel. De delar varje år ut ett pris för bästa examensarbete och i år blev det Maria som fick ta emot det.

– Jag är jätteglad och stolt. Det är viktigt att fusk uppmärksammas, även om den här uppsatsen inte kom att handla om nya system för att upptäcka och förhindra fusk, som jag hade trott från början, utan mera om mänskligt beteende.

 

 

22 oktober 2015 1

Twitter

Ny marin snäckart i svenska vatten https://t.co/oZDD02o9Pq https://t.co/ayuleoOWnH @_SLU via Twitter 2 dagar sedan
Forskare har hittat 30 arvsanlag som ska ge ny oljeväxt bra egenskaper. https://t.co/zFplNYQO4A https://t.co/oYZLQzIxWy @_SLU via Twitter 3 dagar sedan
Käk för kris eller krig – för 50 år sen och nu. Hur kan vi bygga beredskap på ett sätt som samtidigt skulle göra Sv… https://t.co/Jr5poTLL9T @_SLU via Twitter 8 dagar sedan
Odling av flodkräfta ger extrainkomster och bevarar samtidigt en hotad art https://t.co/SV74GFKOSd https://t.co/hT9at2mPMp @_SLU via Twitter 9 dagar sedan
SLU höjer sin röst i Almedalen https://t.co/T0RBSip5Pj @_SLU via Twitter 11 dagar sedan
Heidi Andersson och Anders Wall – två av SLU:s hedersdoktorer 2018 https://t.co/meGuBiiglw https://t.co/YQSPpsQUFq @_SLU via Twitter 12 dagar sedan