Horisont 2020: administratörens perspektiv

Text: Annika Borg Publicerad: 17 mars 2014
Det är viktigt att administratören eller ekonomen är med redan från början i ansökningsfasen till större projekt. Det menar Linda Ågren, ekonom vid skoglig resurshushållning med många års erfarenhet av EU-ansökningar.

Ta reda på vad som gäller i fråga om finansieringen och regelverket i övrigt och skaffa en klar bild över läget redan från början. Och avsätt resurser också för det administrativa arbetet i starten. Det är två av Linda Ågrens bästa tips inför EU-ansökningar som kommer bli aktuellt med nya ramprogrammet Horisont 2020.

– Se till att administratören får vara med redan från början i ansökningsfasen. Det är viktigt att i starten få en klar bild över vad som gäller, för att man till exempel ska kunna räkna ut hur mycket medfinansiering som krävs, säger Linda Ågren.

Linda har stor erfarenhet av att arbeta med EU-projekt och har nu en stor del av sin tjänst avsatt för att vara ekonom i institutionens EU-projekt, bland annat inom forskningsprogrammet FP7, Life+ samt interregprogrammet Baltic sea. En noggrann budget och finansplan redan i ansökan är viktig för att det inte ska hamna oväntade kostnader i knät i ett senare skede, menar hon. Det är ofta ett komplicerat regelverk när det kommer till större EU-ansökningar, som kräver tid att sätta sig in i ordentligt. Om projektledaren och huvudsökanden har stöd av en ekonom redan i början så minskar risken för ovälkomna överraskningar, som att man inte får full oh-täckning, eller att investeringarna man gjorde inte var stödberättigade.

Av erfarenhet vet Linda att det ofta går mer resurser till just administration av EU-projekt än man tänkt sig. Särskilt av den koordinerande instansen krävs det mer. Ett gott råd från Linda är därför också att ta in en professionell projektledare för att hålla i trådarna i själva projektarbetet. På institutionen för skoglig resurshushållning finns en projektledare anställd, Maria Nyberg, som går in i forskningsprojekt med sin kompetens att hålla i det administrativa arbetet kring ett projekt.

– Jag kan verkligen rekommendera att man har en sådan låsning när man koordinerar ett större projekt, det avlastar forskarna som får ägna sin tid åt forskningen.

– Det faktum att vår institution har valt att satsa dels på en professionell projektledare samt en EU-ekonom gör att forskarna känner sig trygga med att de kan få den hjälp som krävs både i ansökningsförfarandet och när projektet sedan är igång vilket i sin tur gör att man nu är mycket mer villig att söka EU-pengar än vad man var tidigare, säger Linda Ågren.

17 mars 2014 2

Twitter

SLU och forskningsplattformen @SLUUrbanFutures är en del av den svenska delegationen som just nu deltar i FN:s poli… https://t.co/AuSyYXDnEp @_SLU via Twitter 2 dagar sedan
Missa inte live-sändningen på Facebook. #Forskning #Sjösättning #Forskningsfartyg #SLU https://t.co/9KFEeMegca @_SLU via Twitter 3 dagar sedan
Idag kom det första antagningsbeskedet och vi vill hälsa alla blivande studenter varmt välkomna till SLU! https://t.co/xwWeWIEeRj @_SLU via Twitter 8 dagar sedan
Är du dykare? Vill du hjälpa oss att förbättra kunskapen om marina djurarter i Sverige? Bli marin faunaväktare! Til… https://t.co/HoDOFg8qMt @_SLU via Twitter 9 dagar sedan
Tack för den här Almedalsveckan och alla som tittat och deltagit på SLU:s direktsända seminarier! Det sista från ön… https://t.co/ULwbx8xQUg @_SLU via Twitter 13 dagar sedan
Tack för att ni följt oss och våra seminarier i veckan, både på plats här i #Almedalen och via live stremen! //Tekn… https://t.co/WQQjpMN3Ao @_SLU via Twitter 14 dagar sedan