Kampanj för att öka antalet masterstudenter på NJ
Projektledare för #studysustainably är Ylva Henriksson, som själv pluggar till livsmedelsagronom på masternivå.

Kampanj för att öka antalet masterstudenter på NJ

Text: Mårten Granert Publicerad: 24 november 2017
Sedan några år tillbaka har NJ-fakulteten haft en kampanj som syftar till att få fler sökande till fakultetens grundutbildningar. Konceptet har haft namnet #pluggahållbart. Nu har det anpassats till masterutbildningarna med hashtaggen #studysustainably.

De främsta kanalerna att föra ut informationen om utbildningarna är sociala medier som Facebook och Instagram och i någon mån Twitter. Projektledare för de båda satsningarna är Ylva Henriksson, som själv pluggar till livsmedelsagronom på masternivå. Målgruppen för #studysustainably är svenska och utländska studenter på kandidatnivå som har eller snart har en examen.

– Allt det vi skriver måste kännas autentiskt och genuint och måste passa målgruppen. Budskapen får inte kännas tillrättalagda eller för stolpiga. De får gärna innehålla mycket humor, säger Ylva.

Börjar i november

Kampanjen börjar mer på allvar i november och håller på till ansökningarna ska vara inlämnande i mitten av april. För att strukturera arbetet har Ylva gjort en projektplan. Planen innehåller beskrivningar om till exempel hur ofta inlägg ska göras och vad de i stort ska handla om.

– Viktigast är givetvis att marknadsföra utbildningarna men det kan göras på många olika sätt. Vi kan till exempel lyfta intressant forskning, informera om hur arbetsmarknaden ser ut eller göra reklam för studentstaden Uppsala. Att presentera alumner kan också vara effektfullt.

Att göra sig hörd

Responsen på inläggen består av lajks, delningar men även frågor. Ylva säger att det är svårt att göra sig hörd i sociala medier och veta om de når rätt personer. Att nå de som pluggar på utländska universitet kan givetvis ha sina svårigheter.

Ylva är inte ensam om att publicera texter. Till sin hjälp har hon tre andra masterstudenter samt NJ-fakultetens kommunikatör Li Gessbo som representerar fakulteten.

– Det är alltid bra att kunna diskutera med varandra. Det är ett mycket enkelt sätt att effektivt utveckla det vi gör.

Här är de olika kanalerna

Kontakt

Tipsa gärna om inlägg, ämnen att ta upp eller alumner att presentera. Kontakta de som arbetar med kampanjen på mejl pluggahallbart@slu.se

24 november 2017 2
Oväntad vändning i samverkan mellan Holmen Skog och SLU

Oväntad vändning i samverkan mellan Holmen Skog och SLU

Vilt Hur påverkas den uppväxande skogen av bete från klövdjur? Det var frågan som Holmen skog hoppades att samarbetet med SLU skulle ge svar på. På en lyckad exkursion till ett älghägn utanför Gideå i Västernorrland visade doktoranden Michelle Nordkvist att samarbetet kan ge svar på hur insekterna påverkas också. – Roligt att vi kan skapa ytor för en viss typ av forskning som sedan leder till ny forskning som vi inte hade förutsett men kan ha nytta av, säger Peter Christoffersson på Holmen Skog.
8 december 2017 2

Twitter

I #lucka12 tipsar vi om ett nytt flöde för kunskapen om Sveriges arter och naturvård. https://t.co/bRoWfzpKeK @_SLU via Twitter 4 timmar sedan
I #lucka11 får veta mer om vikten av balans mellan täthet och rymlighet i stadsmiljöer. #SDG11 https://t.co/2A4COqe6iu @_SLU via Twitter 1 dagar sedan
Andra advent och dags för #lucka10 i vår julkalender! Titta på prisbelönt film om minskad påverkan av skogsbruket p… https://t.co/iHfyOkaP5I @_SLU via Twitter 2 dagar sedan
#Annadagen till ära så tillägnar vi #lucka9 i julkalendern till kunskap om #julbak. https://t.co/qsbVYHX3pP @_SLU via Twitter 3 dagar sedan
Katter av raserna burma, russian blue, abessinier och norsk skogkatt utvecklar diabetes oftare än andra raser. Och… https://t.co/q1b2m1UBCN @_SLU via Twitter 4 dagar sedan
Har du koll på skogsresurserna? Öppna #lucka8 och se efter. #Riksskogstaxeringen https://t.co/mg3liepye3 @_SLU via Twitter 4 dagar sedan