Kompletterande kompetenser
Från vänster: Gabrielle Björk, Umeå, Patricia Lundberg, Alnarp och Helena Holmquist, Uppsala. Foto: Mårten Granert-Gärdfeldt, SLU

Kompletterande kompetenser

Text: Olof Bergvall Publicerad: 6 februari 2020
Det blev en rivstart på det nya jobbet för Helena Holmquist, Gabrielle Björk och Patricia Lundberg när de tillträdde som SLUs regionala marknadsförare i höstas.

Knappt hade de börjat så var det dags för de stora studentmässorna i Malmö, Stockholm och Göteborg. Parallellt med mässorna gick arbetet med att arrangera Öppet Hus in i en intensiv fas.

– Det var väldigt bra att det var hög hastighet redan från start. Det gjorde att vi snabbt blev ett sammansvetsat team, säger Helena Holmquist och får medhåll från Patricia Lundberg och Gabrielle Björk.

– Vi har olika erfarenheter och styrkor, så vi kompletterar varandra väldigt bra, säger Gabrielle Björk och Patricia Lundberg fyller i:

– Det märks att det var en väldigt genomtänkt rekrytering av oss som regionala marknadsförare.

Gemensam bild av SLU

Även om erfarenheterna är olika har de tre en gemensam nämnare, entreprenörsskap. Alla har de jobbat med att starta upp företag och ta vara på innovativt tänkande. Därmed är de rutinerade projektledare.

Att de alla tre kom till SLU relativt samtidigt och arbetar med samma arbetsuppgifter har varit till stor fördel anser de.

– Vi har verkligen kunnat vara varandras stöd när det har behövts. Vi är alla i samma situation och vi lär varandra, säger Helena Holmquist.

Tanken bakom att anställa regionala marknadsförare är att hela Sverige ska få en gemensam bild av SLUs utbildningsutbud. Det ska inte spela någon roll om gymnasieklassen kommer från Kalix, Lerum eller Malmköping. Paketeringen av SLU ska vara densamma. Norra Sverige är Gabrielle Björks område, Helena Holmquist Mellansverige och följaktligen hamnar södra Sverige under Patricia Lundbergs domvärjo.

När Öppet Hus är avklarat, de regionala utbildningsmässorna har  passerat och ansökningsperioden har stängt, väntar nya utmanande arbetsuppgifter. Bland annat gästas Ultuna av Sveriges samlade elevkårer, men framförallt kommer de att jobba med O-ringen som går av stapeln i sommar och SLU är tävlingarnas huvudsponsor.

Uppsökande verksamhet

Till hösten börjar årshjulet kring studentrekrytering om på nytt med planering för och deltagande i utbildningsmässor, men de regionala marknadsförarna hoppas också få mer tid åt att besöka gymnasieskolor med inspirationsföreläsningar och att kunna ta emot skolor på SLUs olika campus.

– Vi märker att det finns stor efterfrågan bland skolor att få veta mer om SLU, säger Helena Holmquist.

 

6 februari 2020 4

Twitter

UppTalk Weekly panelsamtal: Hur ska vi bromsa resistensutvecklingen utan ny antibiotika? SLU-professor Susanna Sten… https://t.co/0xZPPLtq4c @_SLU via Twitter 4 dagar sedan
Idag är det #WorldFoodDay och vi slår ett slag för hållbart odlad mat från #vatten. I serien berättar forskare och… https://t.co/y6dJ8OQjmb @_SLU via Twitter 4 dagar sedan
RT @_NKfV: Idag 14 okt kl 12-13 webbinarium om hållbart foder till odlad fisk. Anmäl dig och läs mer via: https://t.co/i8IonJZOc9 @_SLU via Twitter 6 dagar sedan
RT @SLUFutureFood: Nobelpriset: #CRISPR är ett viktigt verktyg i studier av geners funktion hos träd, säger prof. Ove Nilsson. Vi har många… @_SLU via Twitter 12 dagar sedan
RT @SLUFutureFood: Nobelpriset: Gen-editering med #CRISPR har stor potential för forskning om sjukdomar hos djur. Läs med om etiska frågor… @_SLU via Twitter 12 dagar sedan
RT @SLUFutureFood: Antibiotikaresistens kräver forskning med helhetsperspektiv. Ny policy brief från @_SLU Framtidens djur natur och hälsa.… @_SLU via Twitter 12 dagar sedan