Korta filmer ska locka ungdomar till SLU
Inledningen av en av de korta filmerna. Det är studenter på SLU som medverkar.

Korta filmer ska locka ungdomar till SLU

Text: Mårten Granert Publicerad: 10 februari 2020
Sedan mitten av januari kör SLU filmer i sociala medier i syfte att förmå fler ungdomar att söka utbildningar på SLU. I de korta filmerna svarar studenter på frågan hur just de kan rädda världen. Filmerna är bitar av alla de pusselbitar som ska samverka för att öka antalet studenter på SLU.

Filmerna är på 20–25 sekunder och de ska gå till den 15 april, vilket är sista datumet för att söka utbildningar på universitet och högskolor.

– Vi annonserar filmerna på Facebook, Instagram, You tube samt på Googles respektive Facebooks partnernätverk. Där finns lejonparten av vår målgrupp som är 18- till 24-åringar. Eftersom kännedomen om SLU är låg i målgruppen kör vi brett så att vi når många. När jag säger brett menar jag att vi inte angett så många kriterier som skulle minska antalet personer som vi når, säger Vaike Raag som är marknadsförare på kommunikationsavdelningen och är den som koordinerar SLU:s annonsering på SLU när det gäller annonsering i sociala medier.

Det är på baksidan det händer

Det är på ”baksidan” av de sociala medierna som Vaike ställer in kriterierna. Det är också där Vaike kan se statistik på hur pass populära filmerna är.

– Såväl möjligheten att marknadsföra som att se statistiken på hur denna marknadsföring fungerar är väl utvecklade i de sociala medier där SLU finns. Jag kan till exempel se detaljer som hur länge de ser på en film, hur många som sett en film, vilken musik som fungerar bäst, hur många som sett en film som sedan klickar sig vidare till SLU:s webb, ja, och en massa annat som är viktigt för oss att veta när vi utformar våra budskap och kommande kampanjer.

Även master

SLU marknadsför även utbildningar på masternivå i sociala medier. Förutom i delar av Sverige går de i utvalda städer i Europa samt i de städer i världen där SLU representerats på en utbildningsmässa.

– När det gäller masterutbildningarna har vi satt ganska många kriterier, till exempel att de som ser våra annonser ska vara mellan 25 och 35 år, bo i stad som har ett universitet med utbildningar på kandidatnivå som kan ligga som grund till någon av SLU:s masterutbildningar.

Många filmer och annonser

Rädda världen-filmerna måste synkas med de övriga filmerna och annonserna som SLU kör. Just nu är det mellan 30 och 50 filmer eller annonser i sociala medier, till exempel filmerna om öppet hus som SLU just nu planerar i Umeå, Uppsala och Alnarp.

– Det är nog inte så många på SLU som vet att vi periodvis kör så många filmer i social medier som vi faktiskt gör. Den enkla orsaken är att de inte tillhör målgruppen. Då visas inte filmerna.

Se filmerna

Klicka här för att se Rädda världen-filmerna – och andra.

Vaike Raag på kommunikationsavdelningen koordinerar SLU:s annonsering i sociala medier. Det är Vaike man ska kontakta om man vill annonsera. Foto: Mårten Granert-Gärdfeldt

10 februari 2020 5

Twitter

UppTalk Weekly panelsamtal: Hur ska vi bromsa resistensutvecklingen utan ny antibiotika? SLU-professor Susanna Sten… https://t.co/0xZPPLtq4c @_SLU via Twitter 4 dagar sedan
Idag är det #WorldFoodDay och vi slår ett slag för hållbart odlad mat från #vatten. I serien berättar forskare och… https://t.co/y6dJ8OQjmb @_SLU via Twitter 4 dagar sedan
RT @_NKfV: Idag 14 okt kl 12-13 webbinarium om hållbart foder till odlad fisk. Anmäl dig och läs mer via: https://t.co/i8IonJZOc9 @_SLU via Twitter 6 dagar sedan
RT @SLUFutureFood: Nobelpriset: #CRISPR är ett viktigt verktyg i studier av geners funktion hos träd, säger prof. Ove Nilsson. Vi har många… @_SLU via Twitter 12 dagar sedan
RT @SLUFutureFood: Nobelpriset: Gen-editering med #CRISPR har stor potential för forskning om sjukdomar hos djur. Läs med om etiska frågor… @_SLU via Twitter 12 dagar sedan
RT @SLUFutureFood: Antibiotikaresistens kräver forskning med helhetsperspektiv. Ny policy brief från @_SLU Framtidens djur natur och hälsa.… @_SLU via Twitter 12 dagar sedan