#pluggahållbart-kampanjen i mål för i år
#pluggahållbart är NJ-fakultetens rekryteringskampanj med syfte att locka fler studenter till fakultetens grundutbildningar.

#pluggahållbart-kampanjen i mål för i år

Text: Li Gessbo Publicerad: 19 april 2016
#pluggahållbart vid NJ-fakulteten avslutar sitt andra kampanjår. Syftet är att locka fler studenter till fakultetens grundutbildningar. Innehållet i kampanjen har skapats av en grupp SLU-studenter och Ellen Stolpe Nordin är den som har haft ansvaret 2016, med bra resultat!

#pluggahållbart 2016

Ellen Stolpe Nordin har ansvarat för årets #pluggahållbart-kampanj.

Ellen Stolpe Nordin har ansvarat för årets #pluggahållbart-kampanj. Foto: Hanna Jarvis

Årets #pluggahållbart-kampanj har handlat om alla NJ-fakultetens grundutbildningar där studenten antas till SLU: Agronom-ekonomi, Agronom-landsbygdsutveckling, Agronom-livsmedel, Agronom-mark/växt, Biologi och miljövetenskap, Ekonomi-kandidat.

Ellen Stolpe Nordin är student, läser agronom-mark/växt 4:e året, och är den som varit projektledare samt arbetsledare för de övriga studenterna som bidragit med innehåll:
­­– Jag har fungerat som en länk mellan de SLU-anställda som varit involverade i kampanjen och studenterna: jag har planerat arbetet, haft ansvar för marknadsföringen och även själv skapat och publicerat innehåll.

Facebook är motorn

Kampanjens motor är facebooksidan https://www.facebook.com/pluggahallbart/, som är en bra plattform för att snabbt nå ut till många mottagare. Sidan hade cirka 2400 gilla/följare efter förra året och har i dagsläget ökat till nästan 4000. Facebooksidan leder till kampanjwebbsidan http://www.slu.se/pluggahallbart, som samlar länkar och leder vidare till mer information.

Ellen började arbeta med #pluggahållbart redan 2015 då dåvarande studenten Beatrice Ramnerö var ansvarig:
– Det var kul att få vara med att visa upp universitetet, roligt att studenterna själva får visa vad de gör. Allt som sker på SLU är aktuellt, min önskedröm är att fler ska hitta hit!

Ellen tycker att det kan vara svårt att inte göra det för internt när man berättar om verksamheten, det gäller att komma ihåg att allt inte är självklart för utomstående. Det handlar om att anpassa både innehållet och språket till målgruppen som är ungdomar i gymnasieåldern.

Studenterna som jobbat med årets #pluggahållbart-kampanj. Från vänster: Ylva Henriksson (agronom-livsmedel år 2), Emma Hellstedt (agronom-mark/växt år 2), Ellen Stolpe Nordin (agronom-mark/växt år 4), Caroline Blänning (agronom-livsmedel år 4) och Jennifer Nyström (Biologi och miljövetenskap år2).

Studenterna som jobbat med årets #pluggahållbart-kampanj. Från vänster: Ylva Henriksson (agronom-livsmedel år 2), Emma Hellstedt (agronom-mark/växt år 2), Ellen Stolpe Nordin (agronom-mark/växt år 4), Caroline Blänning (agronom-livsmedel år 4) och Jennifer Nyström (Biologi och miljövetenskap år2).

Uppskattat initiativ

Ellen berättar att många SLU-studenter tycker att det är kul att se det som delas hos #pluggahållbart. Även lärare tycker att det är ett roligt initiativ:
– De uppskattar att vi visar upp verksamheten på ett lite annorlunda sätt, vi visar studenternas vardag på universitetet, vad man faktiskt gör här och hur det ser ut.

Det allra bästa är när utomstående tar kontakt via kampanjen och vill ha mer information. Det har hänt flera gånger.

– Det är jätteroligt att få vara med och göra något sånt här! Och jag får på köpet möjlighet att känna mig kreativ vid sidan av studierna, säger Ellen.

Fakta

Hur gick det? Årets ansökningssiffror.

Efter att ansökningstiden gick ut efter den 15 april i år kan vi se att de tre utbildningsprogram som årets #pluggahållbart-kampanj gett extra uppmärksamhet också har fått ökat antal förstahandssökande jämfört med 2015:

- Agronom-mark/växt har ökat med 27 %, från 30 till 38 förstahandssökande
- Biologi och miljövetenskap har ökat med 20 %, från 25 till 30 förstahandssökande
- Agronom-livsmedel har ökat med 7 %, från 30 till 32 förstahandssökande

Dessa tre utbildningsprogram är de program som även förra årets kampanj fokuserade på vilket kan tänkas ha betydelse för att ännu fler fått upp ögonen för dem.

Övriga utbildningsprogram som varit en del av årets #pluggahållbart-kampanj har däremot fått något färre sökande jämfört med förra året:

- Agronom-landsbygdsutveckling, från 36 till 33 förstahandssökande
- Agronom-ekonomi, från 60 till 53 förstahandssökande
- Ekonomi-kandidat, från 51 till 34 förstahandssökande

Noteras kan att antalet sökande totalt (inte bara förstahandssökande) till Ekonomi-kandidat är överlägset flest: 551 st. Näst flest sökande totalt har Biologi och miljövetenskap: 280 st. vilket är en ökning med 58 % jämfört med förra året!

Om #pluggahållbart

#pluggahållbart är NJ-fakultetens rekryteringskampanj med syfte att locka fler studenter till fakultetens grundutbildningar.

Facebook-sidan är kampanjens motor. Den nådde cirka 2400 följare år 2015. Nu är sidan uppe i cirka 3800 st.

Facebook-sidan når ungefär lika många kvinnor som män och flest är i åldern 18-24 år. Sista veckan innan 15 april (sista ansökningsdag till utbildning) var räckvidden nästan 99 000 personer, det vill säga att inlägg som gjordes på sidan kunde ses av så många mottagare.

Nytt i år är ett eget Instagram-konto, som nu har cirka 130 följare.

#pluggahållbart har en webbsida, som samlar alla kanaler och leder vidare: http://www.slu.se/pluggahallbart

Facbook-inlägget som fick flest interaktioner:Det facebook-inlägg som fått flest interaktioner i årets #pluggahållbart-kampanj.
Gå till facebook-sidan och logga in för att läsa alla kommentarer: https://www.facebook.com/pluggahallbart/

19 april 2016 9
Oväntad vändning i samverkan mellan Holmen Skog och SLU

Oväntad vändning i samverkan mellan Holmen Skog och SLU

Vilt Hur påverkas den uppväxande skogen av bete från klövdjur? Det var frågan som Holmen skog hoppades att samarbetet med SLU skulle ge svar på. På en lyckad exkursion till ett älghägn utanför Gideå i Västernorrland visade doktoranden Michelle Nordkvist att samarbetet kan ge svar på hur insekterna påverkas också. – Roligt att vi kan skapa ytor för en viss typ av forskning som sedan leder till ny forskning som vi inte hade förutsett men kan ha nytta av, säger Peter Christoffersson på Holmen Skog.
8 december 2017 2

Twitter

I #lucka12 tipsar vi om ett nytt flöde för kunskapen om Sveriges arter och naturvård. https://t.co/bRoWfzpKeK @_SLU via Twitter 4 timmar sedan
I #lucka11 får veta mer om vikten av balans mellan täthet och rymlighet i stadsmiljöer. #SDG11 https://t.co/2A4COqe6iu @_SLU via Twitter 1 dagar sedan
Andra advent och dags för #lucka10 i vår julkalender! Titta på prisbelönt film om minskad påverkan av skogsbruket p… https://t.co/iHfyOkaP5I @_SLU via Twitter 2 dagar sedan
#Annadagen till ära så tillägnar vi #lucka9 i julkalendern till kunskap om #julbak. https://t.co/qsbVYHX3pP @_SLU via Twitter 3 dagar sedan
Katter av raserna burma, russian blue, abessinier och norsk skogkatt utvecklar diabetes oftare än andra raser. Och… https://t.co/q1b2m1UBCN @_SLU via Twitter 4 dagar sedan
Har du koll på skogsresurserna? Öppna #lucka8 och se efter. #Riksskogstaxeringen https://t.co/mg3liepye3 @_SLU via Twitter 4 dagar sedan