#pluggahållbart-kampanjen i mål för i år
#pluggahållbart är NJ-fakultetens rekryteringskampanj med syfte att locka fler studenter till fakultetens grundutbildningar.

#pluggahållbart-kampanjen i mål för i år

Text: Li Gessbo Publicerad: 19 april 2016
#pluggahållbart vid NJ-fakulteten avslutar sitt andra kampanjår. Syftet är att locka fler studenter till fakultetens grundutbildningar. Innehållet i kampanjen har skapats av en grupp SLU-studenter och Ellen Stolpe Nordin är den som har haft ansvaret 2016, med bra resultat!

#pluggahållbart 2016

Ellen Stolpe Nordin har ansvarat för årets #pluggahållbart-kampanj.

Ellen Stolpe Nordin har ansvarat för årets #pluggahållbart-kampanj. Foto: Hanna Jarvis

Årets #pluggahållbart-kampanj har handlat om alla NJ-fakultetens grundutbildningar där studenten antas till SLU: Agronom-ekonomi, Agronom-landsbygdsutveckling, Agronom-livsmedel, Agronom-mark/växt, Biologi och miljövetenskap, Ekonomi-kandidat.

Ellen Stolpe Nordin är student, läser agronom-mark/växt 4:e året, och är den som varit projektledare samt arbetsledare för de övriga studenterna som bidragit med innehåll:
­­– Jag har fungerat som en länk mellan de SLU-anställda som varit involverade i kampanjen och studenterna: jag har planerat arbetet, haft ansvar för marknadsföringen och även själv skapat och publicerat innehåll.

Facebook är motorn

Kampanjens motor är facebooksidan https://www.facebook.com/pluggahallbart/, som är en bra plattform för att snabbt nå ut till många mottagare. Sidan hade cirka 2400 gilla/följare efter förra året och har i dagsläget ökat till nästan 4000. Facebooksidan leder till kampanjwebbsidan http://www.slu.se/pluggahallbart, som samlar länkar och leder vidare till mer information.

Ellen började arbeta med #pluggahållbart redan 2015 då dåvarande studenten Beatrice Ramnerö var ansvarig:
– Det var kul att få vara med att visa upp universitetet, roligt att studenterna själva får visa vad de gör. Allt som sker på SLU är aktuellt, min önskedröm är att fler ska hitta hit!

Ellen tycker att det kan vara svårt att inte göra det för internt när man berättar om verksamheten, det gäller att komma ihåg att allt inte är självklart för utomstående. Det handlar om att anpassa både innehållet och språket till målgruppen som är ungdomar i gymnasieåldern.

Studenterna som jobbat med årets #pluggahållbart-kampanj. Från vänster: Ylva Henriksson (agronom-livsmedel år 2), Emma Hellstedt (agronom-mark/växt år 2), Ellen Stolpe Nordin (agronom-mark/växt år 4), Caroline Blänning (agronom-livsmedel år 4) och Jennifer Nyström (Biologi och miljövetenskap år2).

Studenterna som jobbat med årets #pluggahållbart-kampanj. Från vänster: Ylva Henriksson (agronom-livsmedel år 2), Emma Hellstedt (agronom-mark/växt år 2), Ellen Stolpe Nordin (agronom-mark/växt år 4), Caroline Blänning (agronom-livsmedel år 4) och Jennifer Nyström (Biologi och miljövetenskap år2).

Uppskattat initiativ

Ellen berättar att många SLU-studenter tycker att det är kul att se det som delas hos #pluggahållbart. Även lärare tycker att det är ett roligt initiativ:
– De uppskattar att vi visar upp verksamheten på ett lite annorlunda sätt, vi visar studenternas vardag på universitetet, vad man faktiskt gör här och hur det ser ut.

Det allra bästa är när utomstående tar kontakt via kampanjen och vill ha mer information. Det har hänt flera gånger.

– Det är jätteroligt att få vara med och göra något sånt här! Och jag får på köpet möjlighet att känna mig kreativ vid sidan av studierna, säger Ellen.

Fakta

Hur gick det? Årets ansökningssiffror.

Efter att ansökningstiden gick ut efter den 15 april i år kan vi se att de tre utbildningsprogram som årets #pluggahållbart-kampanj gett extra uppmärksamhet också har fått ökat antal förstahandssökande jämfört med 2015:

- Agronom-mark/växt har ökat med 27 %, från 30 till 38 förstahandssökande
- Biologi och miljövetenskap har ökat med 20 %, från 25 till 30 förstahandssökande
- Agronom-livsmedel har ökat med 7 %, från 30 till 32 förstahandssökande

Dessa tre utbildningsprogram är de program som även förra årets kampanj fokuserade på vilket kan tänkas ha betydelse för att ännu fler fått upp ögonen för dem.

Övriga utbildningsprogram som varit en del av årets #pluggahållbart-kampanj har däremot fått något färre sökande jämfört med förra året:

- Agronom-landsbygdsutveckling, från 36 till 33 förstahandssökande
- Agronom-ekonomi, från 60 till 53 förstahandssökande
- Ekonomi-kandidat, från 51 till 34 förstahandssökande

Noteras kan att antalet sökande totalt (inte bara förstahandssökande) till Ekonomi-kandidat är överlägset flest: 551 st. Näst flest sökande totalt har Biologi och miljövetenskap: 280 st. vilket är en ökning med 58 % jämfört med förra året!

Om #pluggahållbart

#pluggahållbart är NJ-fakultetens rekryteringskampanj med syfte att locka fler studenter till fakultetens grundutbildningar.

Facebook-sidan är kampanjens motor. Den nådde cirka 2400 följare år 2015. Nu är sidan uppe i cirka 3800 st.

Facebook-sidan når ungefär lika många kvinnor som män och flest är i åldern 18-24 år. Sista veckan innan 15 april (sista ansökningsdag till utbildning) var räckvidden nästan 99 000 personer, det vill säga att inlägg som gjordes på sidan kunde ses av så många mottagare.

Nytt i år är ett eget Instagram-konto, som nu har cirka 130 följare.

#pluggahållbart har en webbsida, som samlar alla kanaler och leder vidare: http://www.slu.se/pluggahallbart

Facbook-inlägget som fick flest interaktioner:Det facebook-inlägg som fått flest interaktioner i årets #pluggahållbart-kampanj.
Gå till facebook-sidan och logga in för att läsa alla kommentarer: https://www.facebook.com/pluggahallbart/

19 april 2016 12
Doktoranden som kommunicerar med hjälp av poetiska filmer

Doktoranden som kommunicerar med hjälp av poetiska filmer

Djurfilm När Cecilia Di Bernardis dokumentär om fjällrävar hade visats i italiensk tv hörde en pojke av sig. Han hade blivit så inspirerad av filmen att han valt fjällräv som ämne för sitt föredrag inför klassen. Det kanske var första gången hans klasskamrater hörde talas om detta nordliga djur. ”Det var fantastiskt, det var ju precis det vi ville uppnå med dokumentären” säger Cecilia som nu är doktorand på SLU:s forskningsstation i Grimsö.
9 september 2019 10
Djurturism som inkomst, äventyr och etiskt dilemma

Djurturism som inkomst, äventyr och etiskt dilemma

Djurturism Turism där djur på något sätt ingår är en växande industri i många länder runt om i världen. Det är turism där människor ska få närkontakt med vilda djur i roller som underhållare, transportmedel, jaktbyte eller selfiekompisar. Dessa verksamheter kan se ut på många olika sätt beroende på vilket djurslag som står i fokus. Gemensamt många gånger är att dessa verksamheter bedrivs på människans villkor medan djurvälfärden är åsidosatt.
16 september 2019 2

Twitter

Miljövänligt odlad gourmetfisk tas fram i samarbete mellan forskare, kockar och näringsliv https://t.co/cA7f7SMEHD https://t.co/M56oJueIyC @_SLU via Twitter 3 dagar sedan
Minskad övergödning ökar värdet på fritidsfiskets fångster https://t.co/oGlPaCnSxd @_SLU via Twitter 4 dagar sedan
Långsamma muskler ger koreansk lantras ett godare griskött. Den genetiska bakgrunden har nu hittats.… https://t.co/dCVNVrj0HB @_SLU via Twitter 4 dagar sedan
Livet på jorden ska kartläggas i storslaget EU-projekt. Tomas Roslin från SLU har tillsammans med två andra forskar… https://t.co/O1ae5FZ6pr @_SLU via Twitter 8 dagar sedan
Färre yngel dör i laxsjukdomen M74 https://t.co/xKxKRidpAV @_SLU via Twitter 9 dagar sedan
Djurskyddsföreningen donerar pengar till SLU https://t.co/CkGUEvL2mB @_SLU via Twitter 11 dagar sedan