Samling vid ekvatorn

Text: Louise Hulestedt Persson Publicerad: 27 april 2020
En resa till Kenya, då det var möjligt, senvintern 2020 i SLU-kursen Bevarandebiologi. Antiloper på savannen i soluppgång, berörande möten med massajkvinnor, slut på toalettpapper, nya kunskaper och nya vänner. Här är mina upplevelser.

Egentligen finns det inga ord som riktigt kan beskriva känslan av att få vara en del av den här upplevelsen. Efter 22 av de mest intensiva och lärorika dagarna i mitt liv hittills vill jag bara ha mer av Kenya.

Anledningen till att jag åkte med på resan är min vän Elin. Hon nämnde kursen för mig och vi bestämde oss för att ge oss iväg på äventyret tillsammans. Det afrikanska djurlivet har alltid lockat mig, det var exakt det som den här resan gav mig och så mycket mer därtill. Den vanligaste meningen som kom ur min mun under resans gång var ”Det är så vackert”. När jag såg antiloperna springa över savannen i soluppgången tårades ögonen upp av kärlek till den natur som fanns runt omkring mig. Jag kan fortfarande känna hur pulsen höjdes när en snabel kikade fram i den snåriga skogen. Fem meter från jeepen stod då en näst intill osynlig och knäpptyst elefant som i lugn och ro tuggade i sig grenar. Att se ett djur på minst fyra ton ljudlöst röra sig i skogen var en riktig wow-upplevelse, det är något som jag aldrig kommer att glömma.

Jag åkte till Kenya för att lära mig mer om bevarande av de djur och den natur som landet har att erbjuda. Kenya har dock gett mig mycket mer än så. Resans allra starkaste upplevelse för mig var när vi studenter fick chansen att prata med massajkvinnorna. Ögonen tårades och ilskan steg flera gånger under samtalet då vi fick höra deras tuffa livshistoria om bortgifte, misshandel, hårt arbete, könsstympning och drömmen om att gå i skolan. Trots alla motgångar i deras liv visade de en enorm styrka, så positiva, nyfikna, vackra och trevliga kvinnor. För mig kommer dessa kvinnor alltid att vara mina superhjältar, riktiga förebilder som trots alla motgångar kan fortsätta se det positiva i livet.

När jag tänker tillbaka på resan ler jag för mig själv och tänker på alla de upplevelser jag fått vara med om och vad jag har lärt mig. Jag tänker på den skumpande bussen som tog oss mellan olika platser i Kenya, tälten vi sov i, toalettpappret som alltid tog slut, den fantastiskt goda maten, nya vänner, nya kunskaper och framförallt alla skratt resan har gett mig.

Jag skulle vilja tacka alla som bidragit till den här oförglömliga resan och gjort den till något utöver det vanliga. Speciellt tack till Jens Jung, Claes Andersson and Ali Said som planerat den fantastiska kursen och resan.

Fakta

Bevarandebiologi

Kursen Bevarandebiologi är på 15 hp och ges varje år januari till mars som fristående kurs. Syftet med kursen är att ge studenterna kunskaper i olika aspekter av naturvård samt människans interaktioner med naturen. Kursen syftar till att ge studenterna en ökad kunskap kring naturvård, lantbruk, skogsvård samt vattenmiljöer i relation till människans livssituationer och intressen. Kursen berör många hållbarhetsaspekter. Ansvarig institution på SLU är institutionen för husdjurens miljö och hälsa, kontakta gärna kursledarna Jens eller Claes även för forskning och examensarbeten i relaterade ämnen.

 

27 april 2020 5
Kompetensutveckling för Västsvenska rådgivare

Kompetensutveckling för Västsvenska rådgivare

Lärdom Rådgivare inom de gröna näringarna arbetar med väldigt olika kunder, frågeställningar och utmaningar. Men de har ändå mycket gemensamt, och det ger många väldigt mycket att träffas för att bygga nätverk och reflektera tillsammans kring sina arbetssätt. Det är erfarenheter från den stora utbildningsinsatsen KUR, Kompetensutveckling för rådgivare i Västsverige, som SLU RådNu varit med och arrangerat, och som nu sammanfattats och utvärderats.
2 juni 2020
Glad att kunna disputera – trots allt

Glad att kunna disputera – trots allt

Anpassning Coronapandemin ändrar just nu livet - och inte minst arbetslivet - för de flesta. Liksom övriga universitet och högskolor har SLU sedan mitten av mars stängt ner sin undervisning i lärosalar och flyttat verksamheten online. För Sarah Fitz-Koch blev disputationen inte alls som hon tänkt sig. Men den kunde genomföras, i alla fall. Hon blev sannolikt SLU:s – och kanske hela Sveriges – första doktor via en on line-disputation där varken opponent eller betygsnämnd fanns på plats i det fysiska rummet.
26 mars 2020 6

Twitter

Ekar med tidig knoppsprickning undgår attack från den kräsna snedstreckade ekstyltmalen. Ny studie undersökte varfö… https://t.co/p8u6NUKE9s @_SLU via Twitter 2 dagar sedan
SLU utser åtta nya hedersdoktorer 2020: Rune Andersson, Sarah Gurr, Madeleine Fogde, Shakuntala Thilsted, Mikael Rö… https://t.co/29C7Uf1Kj4 @_SLU via Twitter 2 dagar sedan
800 nedgrävda tvättlappar ska visa hur svensk jord mår https://t.co/bGyYOb28KH https://t.co/i8YtyVvZDs @_SLU via Twitter 3 dagar sedan
Lejon försvårar klimatanpassningen för vissa bytesdjur. Möjligheten att anpassa sig till varmare förhållanden genom… https://t.co/WWp7Lk2Liy @_SLU via Twitter 4 dagar sedan
Virkesförrådet i den svenska skogen fortsätter att öka, men nu i långsammare takt. Sveriges totala virkesförråd upp… https://t.co/lZWDl32KJy @_SLU via Twitter 10 dagar sedan
Fladdermöss i Umeå och Uppsala ska kartläggas med frivilligas insatser. Medborgarforskning vid SLU.… https://t.co/HeL2g0Je0d @_SLU via Twitter 11 dagar sedan