SLU Holding blir mindre hemliga

Text: Mårten Granert Publicerad: 20 mars 2018
SLU har en del enheter som för många verkar lite i det fördolda. SLU Holding är en sådan enhet. De har nu bestämt sig för att satsa på kommunikation och bli mindre hemliga så att det inte ska råda något tvivel om vad de gör och vilken stor nytta de kan göra för SLU:s forskare.

SLU Holdings uppgift är att hjälpa framför allt forskare på SLU som bestämt sig för att ta sin forskning och idéer till nytta. Holding bidrar med kompletterande kunskaper och finansiering när ett forskningsresultat ska omvandlas till tjänster eller produkter. För att skydda forskningsresultat och bidra till att de kommer till nytta behöver de ibland vara lite hemliga.

– För ett tag sedan gjorde vi en undersökning av SLU:s personal. Den visade bland annat att 70 procent av forskarna som svarade känner till oss men inte vet riktigt om vad vi gör och vad vi kan hjälpa till med. Vi fick också veta att många är nyfikna på andra forskare och kollegor som tagit steget med sitt forskningsresultat, säger Urban Eriksson som är vd på SLU Holding. Forskarna frågar ofta om exempel på hur forskning från SLU kommit ut till samhället och många är nyfikna på hur de själva skulle kunna bidra.

Urban Eriksson är vd på SLU Holding. Foto: Göran Ekeberg, Addlight

För att öka tydligheten och förbättra kommunikationen ska SLU Holding under våren publicera en så gott som helt ny webbplats. Det är de goda exemplen som är viktiga att lyfta fram. Det är många idéer och bolag som kommer från SLU. Det kan vara en forskningsidé som blivit ett företag, en idé som kommit ut till samhället eller liknande som haft sitt ursprung på SLU.

– Det behöver givetvis inte vara något färdigtänkt när forskare kontaktar oss första gången. Vi är även intresserade av olika idéer som är under utveckling och som kan inspirera andra att se möjligheter i sina forskningsresultat eller sina tankar, säger Urban.

En viktig del i den förbättrade kommunikationen är det nyhetsbrev som Holding ska starta med fyra till sex nummer per år med start i april. Utöver detta planerar de att arbeta mer med media så att det även syns utanför universitetet vad som händer på innovationsfronten.

– Utöver webb, nyhetsbrev och press så kommer vi att berätta om de goda exemplen när vi möter medarbetare på SLU vid seminarier och andra tillfällen. Tanken är bidra till en mer levande kommunikation.

 

20 mars 2018 4

Twitter

Idag kommer första antagningsbeskedet för höstens program och kurser! Har du kommit in? Grattis och välkommen till SLU! @_SLU via Twitter 5 dagar sedan
Matologi – kunskapsfestivalen om hållbar mat återvinner temat https://t.co/fyjGbtiDjR https://t.co/mKX02GYUg4 @_SLU via Twitter 6 dagar sedan
Nu kan man förhandsgranska 2020 års rödlista https://t.co/GDZqcMeek7 https://t.co/hFnhiOwugs @_SLU via Twitter 11 dagar sedan
Veronica Östling fr #Hushållningssällskapet: ”Vi är tacksamma för en arena för att diskutera de här frågorna men ho… https://t.co/ErThhtMy6G @_SLU via Twitter 12 dagar sedan
#Livsmedelsverket säger att vi ska äta mera #fisk - men vilken fisk?” Frågar sig Veronica Östling från… https://t.co/qHQyWj7NdU @_SLU via Twitter 12 dagar sedan
Allt havsbeslutande slår hårt mot oss. Säger Johannes Klingvall, #fiskare, Hervik. Som småskalig #yrkesfiskare vet… https://t.co/rQiZ9t51xG @_SLU via Twitter 12 dagar sedan