SLU vann SM-klasser i telefoni

Text: Vanja Sandgren Publicerad: 26 januari 2015
Det blev storslam för SLU i årets SM i telefoni. Björn Lindell, ansvarig för SLU:s telefonifunktion förklarar hur det gick till.

Ellen Nyström, Björn Lindell, Marie-Louise Thunström och Ann-Kathrine Svender.  Anita Hägg och Sonja Holmström fick stanna hemma och sköta växeln detta år och är därför inte med på bilden. Foto: Anders BoivieVilka är ni?

– SLU: s televäxel består av våra fem skickliga telefonister, Anita Hägg, Ann-Kathrine Svender, Ellen Nyström, Marie-Louise Thunström och Sonja Holmström. Det finns också en teleservicegrupp på fem personer som administrerar växeln och sköter inköp och beställningar.

Vilka klasser deltog ni i?

– Vi deltog i klassen Växel Mellan, 1500-4000 anknytningar. SLU, Lantmännen Ekonomisk Förening och Telenor Sverige AB var nominerade. Motiveringen var: Vinnarna i klassen Mellan 1500 – 4000 anknytningar skiljer agnarna från vetet genom sitt professionella agerande. Här svarar trevliga och glada telefonister och med ett odiskutabelt resultat så är SLU en solklar vinnare!

– Dessutom vann Ellen Nyström juryns eget pris för individuella bästa prestation som telefonist 2014, Miss First MsFirstImpressionEllenNystrom-190x127Impression 2014. Motiveringen var: Vi konstaterar raskt att årets Miss First Impression inte tycks ha några dåliga dagar. Oavsett när vi ringer och får svar av henne, möts vi av samma positiv och glada ton. Solen lyser alltid hos Ellen Nyström på SLU.

Hur ser konkurrensen ut?

– I en klass tävlar normalt 10-15 företag och organisationer. Tävlingen, som egentligen är en benchmarking med 200 mystery calls som bedöms, resulterar i att tre nominerade utses. De kallas upp på ett podie på tävlingsdagen och vinnaren koras.

– Eftersom det är organisationer som värderar och satsar på kundservice som deltar är konkurrensen hård i varje klass. Det ligger mycket verksamhetsutvecklingsarbete bakom att vinna.

Vad innebär priset?

– Man vinner en staty som kan beskådas på disken i Servicecenter, det vi förr kallade Campusreceptionen. Men framför allt vinner man äran.

För vilken gång i ordningen har ni vunnit?

– Detta är tredje gången vi vunnit SLU i telefoni. Vi vann även vår klass 2008 och 2012.

Hur firar ni nu?

– Vi har redan firat på banketten vid prisutdelningen och med tårta på SLU.

Fakta

SM i Telefoni & Kundservice

Tävlingen arrangerades 2014 för femtonde året av företaget Q SURVEY AB. 39 företag i 13 klasser var nominerade till pris för Sveriges bästa kundservice.

Vinnarna offentliggjordes under en prisutdelning på Clarion Hotel Stockholm, torsdagen den 22 januari.

http://www.smitelefoni.se/

 

26 januari 2015 1
Doktoranden som kommunicerar med hjälp av poetiska filmer

Doktoranden som kommunicerar med hjälp av poetiska filmer

Djurfilm När Cecilia Di Bernardis dokumentär om fjällrävar hade visats i italiensk tv hörde en pojke av sig. Han hade blivit så inspirerad av filmen att han valt fjällräv som ämne för sitt föredrag inför klassen. Det kanske var första gången hans klasskamrater hörde talas om detta nordliga djur. ”Det var fantastiskt, det var ju precis det vi ville uppnå med dokumentären” säger Cecilia som nu är doktorand på SLU:s forskningsstation i Grimsö.
9 september 2019 10
Djurturism som inkomst, äventyr och etiskt dilemma

Djurturism som inkomst, äventyr och etiskt dilemma

Djurturism Turism där djur på något sätt ingår är en växande industri i många länder runt om i världen. Det är turism där människor ska få närkontakt med vilda djur i roller som underhållare, transportmedel, jaktbyte eller selfiekompisar. Dessa verksamheter kan se ut på många olika sätt beroende på vilket djurslag som står i fokus. Gemensamt många gånger är att dessa verksamheter bedrivs på människans villkor medan djurvälfärden är åsidosatt.
16 september 2019 2

Twitter

Upphandling med fokus på djur och hälsa https://t.co/JVZmv3pX29 @_SLU via Twitter 12 timmar sedan
Kan Sveriges naturvårdsinsatser hålla jämna steg med skogsbruket? En tvärvetenskaplig forskargrupp har undersökt vi… https://t.co/TQO33suZuH @_SLU via Twitter 13 timmar sedan
Konsumenter reagerar negativt på ordet ”bioteknik”. Märkning av livsmedel bör kombineras med upplysning om vad orde… https://t.co/C0Gr9OIYOu @_SLU via Twitter 2 dagar sedan
Miljövänligt odlad gourmetfisk tas fram i samarbete mellan forskare, kockar och näringsliv https://t.co/cA7f7SMEHD https://t.co/M56oJueIyC @_SLU via Twitter 7 dagar sedan
Minskad övergödning ökar värdet på fritidsfiskets fångster https://t.co/oGlPaCnSxd @_SLU via Twitter 7 dagar sedan
Långsamma muskler ger koreansk lantras ett godare griskött. Den genetiska bakgrunden har nu hittats.… https://t.co/dCVNVrj0HB @_SLU via Twitter 7 dagar sedan