Snabba tekniksprång inom rådgivningen i spåren av coronakrisen

Text: Ylva Carlqvist Warnborg Publicerad: 17 juli 2020
Hur har coronakrisen påverkat en av grundbultarna i de gröna näringarnas rådgivning, kommunikationen? Det digitala tekniksprång som annars sannolikt skulle ha tagit flera år har tagit några månader; samtidigt som värdet av personliga relationer och de verkliga mötena består.

Både rådgivarna och deras kunder lantbrukarna har, som samhället i övrigt, varit extra rädda om sig själva och varandra sedan i mars. För båda parter har ett scenario med långvarig sjukfrånvaro ofta tett sig helt förödande för arbetssituationen.

– Ibland möts man av lappar på dörren ute hos kunderna där det står ”Kom inte in!” berättar bärrådgivaren Victoria Tönnberg på HIR Skåne. Det har funnits en väldigt befogad försiktighet, för om en bärodlare skulle bli sjuk mitt i den intensiva arbetssäsongen skulle det förstås bli väldigt problematiskt.

– Jag som gör mycket ensamarbete utomhus har kunnat serva mina kunder ungefär som vanligt. Men problemet för mig har varit en långvarig förkylning, så jag har varit väldigt noga med avstånden och planerat mina besök i detalj. Och jag har jobbat hemifrån istället för från kontoret, säger Victoria Tönnberg.

Och visst kan man lösa en hel del uppgifter på distans och spara tid, säger Anna Larsen, också hon på HIR Skåne. För ett par år sedan ledde hon projektet ”Kommunikation och informationshantering på distans”. I slutrapporten 2018 konstaterades att distansrådgivning för trädgårdsodlare kan vara både smart, kostnadseffektivt och tidsbesparande – men att inte så många arbetade så än.

– Under coronakrisen har många på min arbetsplats tvingats att ta såväl kundmöten som personalmöten via Teams eller Skype. Den digitala kompetensutvecklingen har verkligen varit snabb, både hos rådgivarna och lantbrukarna. Det har inte varit så kul, men vi har hållit oss till sak, och vi har löst det vi skulle lösa! säger Anna Larsen.

– Men de första mötena med en kund, nya kollegor eller andra kontakter är fortfarande viktigt att försöka ha över en kopp kaffe, menar växtodlingsrådgivaren Henrik Nätterlund på HS Konsult i Örebro.

– Det är när vi ses på riktigt som vi lär känna varandra, ser varandra i ögonen och kan använda vårt kroppsspråk. Och bara på plats kan man klämma och känna på växten eller jorden. Men jag ser stora möjligheter att använda digital teknik mer framöver för att stötta och coacha nya rådgivare. Nu under pandemin har vi till exempel testat att en ny rådgivare har med sig en mer erfaren kollega live i mobilen på kundbesök, istället för att vi åker ut två personer. Det har fungerat bra, säger Henrik Nätterlund.

Kriser föder kreativitet

– I kriser måste vi vara kreativa, och det kan vara fascinerande intressant att se vilka positiva förändringar som kommer ur en i sig hemsk pandemi, säger Marie Lundberg, affärsområdeschef på Hushållningssällskapet i Nyköping.

– Coronakrisen berör individer på väldigt olika sätt. En del rådgivare som tycker att läget är väldigt läskigt vill vara försiktiga och har gjort vad de kan för att mötas på distans. Andra har fortsatt att i stor utsträckning träffa kunder som vanligt, men förstås med skillnader som att hålla avstånd, inte ta i hand och inte åka i samma bil. Men till exempel vid EU-rådgivning har både rådgivare och kunder i stor utsträckning upptäckt hur effektivt det har varit att hålla mötena digitalt istället för att göra fysiska resor till varandra.

Men hur distanskommunicerar man bäst? Vad har vi alla lärt oss under de senaste månaderna kring distanskommunikation? Vad ska man ha för mötesregler på distans – mik och kamera på hela tiden, eller inte?

Lyssna på Kunskapspoddens senaste avsnitt Coronakrisen och rådgivningens kommunikation: kriser föder kreativitet och hör KTH-forskaren Jens Edlunds svar!

17 juli 2020
Kompetensutveckling för Västsvenska rådgivare

Kompetensutveckling för Västsvenska rådgivare

Lärdom Rådgivare inom de gröna näringarna arbetar med väldigt olika kunder, frågeställningar och utmaningar. Men de har ändå mycket gemensamt, och det ger många väldigt mycket att träffas för att bygga nätverk och reflektera tillsammans kring sina arbetssätt. Det är erfarenheter från den stora utbildningsinsatsen KUR, Kompetensutveckling för rådgivare i Västsverige, som SLU RådNu varit med och arrangerat, och som nu sammanfattats och utvärderats.
2 juni 2020

Twitter

Förrådsbyggnad på @_SLU nedbrunnen i Alnarp. Ingen person har kommit till skada och branden kommer inte att ha någo… https://t.co/cM2kuxfjfT @_SLU via Twitter 3 dagar sedan
Något ökade kräftfångster i år https://t.co/fZRGh6wLjq https://t.co/5XUzN051OX @_SLU via Twitter 10 dagar sedan
Snabbguide för skötsel av travhästar https://t.co/BsD38eKlho @_SLU via Twitter 26 dagar sedan
Åretruntbetande gotlandsruss bra för biologiska mångfalden https://t.co/03IEwGgkeK @_SLU via Twitter 26 dagar sedan
Stor ökning av antalet antagna till SLU https://t.co/qdB2B3TfiZ @_SLU via Twitter 1 månad sedan
Deltagare till forskningsprojekt om fyrhjulingar söks https://t.co/hwrdwuHbvJ @_SLU via Twitter 1 månad sedan