Tre sätt att skriva listor

Text: Eva-Marie Ek Publicerad: 25 oktober 2018
Listor är ett bra sätt att strukturera innehåll och göra uppräkningar mer överskådliga. Hur dina inköpslistor eller att-göra-listor på jobbet ser ut är kanske mindre viktigt, men skriver du för andra läsare än dig själv bör du se till att utforma dina listor så att de hänger samman grammatiskt.

Vilket listformat du ska använda beror på hur fristående de olika listpunkterna är.

Om inledningsfrasen (den som kommer precis före listan) knyter direkt an till uppräkningen ska den inte ha något skiljetecken. Om varje listpunkt är en fortsättning på inledningsfrasen ska du alltså

  • se till att varje punkt i listan kan läsas som en fortsättning på inledningsfrasen
  • inte sätta kolon före listan
  • inleda punkterna med liten bokstav (du skriver ju inte stor bokstav mitt i en mening)
  • sätta punkt när listan slutar.

Observera att listpunkterna också börjar med samma ordklass – verb i exemplet ovan.

Om listpunkterna är fullständiga meningar gör du så här:

  • Den inledande meningen avslutas med kolon.
  • De enskilda listpunkterna har stor begynnelsebokstav.
  • Varje listpunkt avslutas med punkt.

Om listpunkterna inte är fullständiga meningar gäller följande:

  • liten begynnelsebokstav
  • inga skiljetecken
  • punkt sist.

Följer du någon av dessa listmodeller får du en konsekvent och grammatiskt korrekt text.

Summary in English

Three ways to write a list

Lists are a good way of structuring content and making enumerations more lucid. What your shopping list or to-do list at work look like is perhaps less important, but if you are writing for other readers than yourself, you need to ensure that structure and punctuation in your list are consistent. Each list item should be a grammatically correct continuation of the introductory lead-in.
What format to use depends on how independent the list items are.

Where each item completes the lead-in phrase, you should:

  • end the lead-in with a colon;
  • end each item with a semicolon;
  • close with a full stop.

Lists of short items should be introduced by a full sentence (like this one) and have the following features:

  • lead-in phrase with colon
  • no initial capitals and no punctuation
  • a full stop at the end.

If the list items consist of one or more complete sentences, introduce the list with a complete sentence and continue as follows:

  • End the lead-in phrase with a colon.
  • Begin each item with a capital letter.
  • End each phrase with a full stop. That way, more than one sentence can be included in a single list item.
25 oktober 2018 12 4
  1. Kommentar från Mårten Granert-Gärdfeldt 8 november 2018:

    Ah. Så jäkla bra. Tack för detta, Eva-Marie.

  2. Kommentar från Anna-Karin 8 november 2018:

    Helt glimrande och perfekt tajming när jag precis sitter och layoutar en rapport! Tack för detta!

  3. Kommentar från Ulf Emanuelson 9 november 2018:

    Bra! Men, de stämmer ju inte helt med hur det står i de styrande dokumenten Dnr SLU ua 2013.1.1.1-1688. Innebär det att vi har nya styrande dokument?

    • Kommentar från Vanja Sandgren 16 november 2018:

      Svar från Eva-Marie Ek: Dokumentet som nämns är de gamla språkliga anvisningarna, så svaret är ja, de anvisningarna upphävdes när de nya språkliga riktlinjerna antogs (2016). Nu står i riktlinjerna att det ska finnas en stilguide (som listinfon kommer från ) men själva stilguiden antas inte genom rektorsbeslut. Det var inte praktiskt eftersom rekommendationerna i den kan behöva kompletteras om behovet uppstår. Rekommendationen i stilguide är anpassad till Språkrådets rekommendationer.

Samverkar kring växtskydds-, växtförädlings- och växtodlingsforskning

Samverkar kring växtskydds-, växtförädlings- och växtodlingsforskning

Plattformar SLU har tre plattformar för att stärka samarbetet mellan forskare på de tre fakulteterna LTV, NJ och S: Plattform växtskydd, Plattform växtförädling och Plattform odlingssystem. Syftet är att minimera överlappning inom forskning och undervisning, att dra nytta av SLUs gemensamma resurser och kompletterande kompetenser, att stödja samarbetet mellan forskare vid SLU och att stärka SLUs profil i samhället inom dessa områden.
14 mars 2019 1
Ny bok: Urbana ekosystemtjänster – arbeta med naturen för goda livsmiljöer

Ny bok: Urbana ekosystemtjänster – arbeta med naturen för goda livsmiljöer

Publicerat I samband med att våra städer växer och förtätas i allt snabbare takt, har grönskan kommit att få en avgörande roll för det hållbara livet i staden. I sin nya bok ”Urbana ekosystemtjänster - arbeta med naturen för goda livsmiljöer” vill tankesmedjan Movium belysa den urbana grönskans betydelse för stadsbyggande och hur olika aktörer inom branschen kan arbeta med ekosystemtjänster.
13 mars 2019 2

Twitter

Svenska favabönor framtidens mat? https://t.co/j3XC9Nukhz https://t.co/WK9abZUQrE @_SLU via Twitter 17 timmar sedan
Ny rapport: SLU:s forskning håller hög internationell klass https://t.co/SrhFDbBTZo @_SLU via Twitter 17 timmar sedan
RT @SLUmiljoanalys: Filmtips på #världsvattendagen: Forskare och studenter på @_SLU berättar hur de bidrar till en bättre värld #vatten #mi… @_SLU via Twitter 3 dagar sedan
Professor Jiasui Zhan, Battling plant diseases - an evolutionary approach #sluinstallation https://t.co/aPCXxjiTgM @_SLU via Twitter 4 dagar sedan
Professor Anti Vasemägi, Fishing for genes that matter. #sluinstallation https://t.co/CmeaflywtF @_SLU via Twitter 4 dagar sedan
Just nu: Professor Seema Arora-Jonsson, Challenges for sustainable development: Rural Europe in a new global contex… https://t.co/Bt7ufsnH2n @_SLU via Twitter 4 dagar sedan