Tydligt och klart – när och hur SLU: s namn och logotyp ska användas

Text: Emma Hallberg Gardell Publicerad: 23 april 2019
Stora varumärken som SLU behöver en tydlig struktur för hur namn och logotyp ska användas och hur våra olika verksamheter förhåller sig till varandra. Projektet om SLU:s varumärkesarkitektur är i slutfasen och beskriver nu hur vi har valt att ordna och organisera varumärken, logotyper och namn på verksamheter inom SLU.

Fakulteterna gör nu en översyn av verksamhetsnamnen. Vid NJ-fakulteten ser Pär Aronsson, fakultetsdirektör, att verksamheten kan dra fördel av att arbeta på detta sätt:

Foto: Jenny Svennås-Gillner

– Det är viktigt att vår väldigt framgångsrika verksamhet tydligt kopplas ihop med SLU. Vår synlighet är viktig på flera sätt och vi ifrågasätts ibland för att vara osynliga. Nästa steg blir en dialog med de enheter som vi bedömer behöver justera sina namn.

Avsändare

Grundprincipen i riktlinjerna är att SLU står som ensam avsändare i all vår externa kommunikation. I vissa särskilda fall kan det vara aktuellt att göra undantag från den principen och de hanteras då enligt en särskild process. Beslut om sådana undantag fattas av rektor.

Såväl nya som nuvarande namn och verksamheter omfattas av de nya riktlinjerna. Idag finns verksamhetsnamn som kommer att behöva justeras utifrån beslutet. Dekanerna och universitetsdirektören har fått i uppdrag att planera för och genomföra justeringarna under 2019. Detta kommer att göras genom en intern dialog med berörda verksamheter.

Avspegla verksamheten

Foto: Jenny Svennås-Gillner

Dekanen på NJ-fakulteten, Torleif Härd, lyfter styrkan i att arbeta fakultetsöverskridande, med målet

– Det är inte namnbytet i sig som är det viktiga utan kopplingen till SLU och att namnet avspeglar verksamheten. Och såklart inte blir ohanterligt långt!  Och då finns inte så väldigt många alternativ. Dessutom har vi mycket verksamhet som spänner över flera fakulteter så det känns självklart att namngivning sker likartat över hela SLU.

 

Fakta

Nya riktlinjer för namngivning när SLU kommunicera

En större tydlighet kring hur verksamheter ska namnges och när SLU:s logotyp ska användas. Det är innebörden av de nya riktlinjer för varumärkesarkitektur som beslutades av rektor i slutet av mars 2019.

Läs mer.
23 april 2019 4
Doktoranden som kommunicerar med hjälp av poetiska filmer

Doktoranden som kommunicerar med hjälp av poetiska filmer

Djurfilm När Cecilia Di Bernardis dokumentär om fjällrävar hade visats i italiensk tv hörde en pojke av sig. Han hade blivit så inspirerad av filmen att han valt fjällräv som ämne för sitt föredrag inför klassen. Det kanske var första gången hans klasskamrater hörde talas om detta nordliga djur. ”Det var fantastiskt, det var ju precis det vi ville uppnå med dokumentären” säger Cecilia som nu är doktorand på SLU:s forskningsstation i Grimsö.
9 september 2019 10
Djurturism som inkomst, äventyr och etiskt dilemma

Djurturism som inkomst, äventyr och etiskt dilemma

Djurturism Turism där djur på något sätt ingår är en växande industri i många länder runt om i världen. Det är turism där människor ska få närkontakt med vilda djur i roller som underhållare, transportmedel, jaktbyte eller selfiekompisar. Dessa verksamheter kan se ut på många olika sätt beroende på vilket djurslag som står i fokus. Gemensamt många gånger är att dessa verksamheter bedrivs på människans villkor medan djurvälfärden är åsidosatt.
16 september 2019 2

Twitter

Upphandling med fokus på djur och hälsa https://t.co/JVZmv3pX29 @_SLU via Twitter 11 timmar sedan
Kan Sveriges naturvårdsinsatser hålla jämna steg med skogsbruket? En tvärvetenskaplig forskargrupp har undersökt vi… https://t.co/TQO33suZuH @_SLU via Twitter 12 timmar sedan
Konsumenter reagerar negativt på ordet ”bioteknik”. Märkning av livsmedel bör kombineras med upplysning om vad orde… https://t.co/C0Gr9OIYOu @_SLU via Twitter 1 dagar sedan
Miljövänligt odlad gourmetfisk tas fram i samarbete mellan forskare, kockar och näringsliv https://t.co/cA7f7SMEHD https://t.co/M56oJueIyC @_SLU via Twitter 7 dagar sedan
Minskad övergödning ökar värdet på fritidsfiskets fångster https://t.co/oGlPaCnSxd @_SLU via Twitter 7 dagar sedan
Långsamma muskler ger koreansk lantras ett godare griskött. Den genetiska bakgrunden har nu hittats.… https://t.co/dCVNVrj0HB @_SLU via Twitter 7 dagar sedan