Tydligt och klart – när och hur SLU: s namn och logotyp ska användas

Text: Emma Hallberg Gardell Publicerad: 23 april 2019
Stora varumärken som SLU behöver en tydlig struktur för hur namn och logotyp ska användas och hur våra olika verksamheter förhåller sig till varandra. Projektet om SLU:s varumärkesarkitektur är i slutfasen och beskriver nu hur vi har valt att ordna och organisera varumärken, logotyper och namn på verksamheter inom SLU.

Fakulteterna gör nu en översyn av verksamhetsnamnen. Vid NJ-fakulteten ser Pär Aronsson, fakultetsdirektör, att verksamheten kan dra fördel av att arbeta på detta sätt:

Foto: Jenny Svennås-Gillner

– Det är viktigt att vår väldigt framgångsrika verksamhet tydligt kopplas ihop med SLU. Vår synlighet är viktig på flera sätt och vi ifrågasätts ibland för att vara osynliga. Nästa steg blir en dialog med de enheter som vi bedömer behöver justera sina namn.

Avsändare

Grundprincipen i riktlinjerna är att SLU står som ensam avsändare i all vår externa kommunikation. I vissa särskilda fall kan det vara aktuellt att göra undantag från den principen och de hanteras då enligt en särskild process. Beslut om sådana undantag fattas av rektor.

Såväl nya som nuvarande namn och verksamheter omfattas av de nya riktlinjerna. Idag finns verksamhetsnamn som kommer att behöva justeras utifrån beslutet. Dekanerna och universitetsdirektören har fått i uppdrag att planera för och genomföra justeringarna under 2019. Detta kommer att göras genom en intern dialog med berörda verksamheter.

Avspegla verksamheten

Foto: Jenny Svennås-Gillner

Dekanen på NJ-fakulteten, Torleif Härd, lyfter styrkan i att arbeta fakultetsöverskridande, med målet

– Det är inte namnbytet i sig som är det viktiga utan kopplingen till SLU och att namnet avspeglar verksamheten. Och såklart inte blir ohanterligt långt!  Och då finns inte så väldigt många alternativ. Dessutom har vi mycket verksamhet som spänner över flera fakulteter så det känns självklart att namngivning sker likartat över hela SLU.

 

Fakta

Nya riktlinjer för namngivning när SLU kommunicera

En större tydlighet kring hur verksamheter ska namnges och när SLU:s logotyp ska användas. Det är innebörden av de nya riktlinjer för varumärkesarkitektur som beslutades av rektor i slutet av mars 2019.

Läs mer.
23 april 2019 4

Twitter

Tidskriften Fauna och Flora söker ny utgivare https://t.co/RDMPNGkTkQ https://t.co/N7LCn4vKRp @_SLU via Twitter 3 dagar sedan
Torsken i Östersjön är nära en kollaps https://t.co/1RdHBL0VIT @_SLU via Twitter 3 dagar sedan
@_SLU på plats på #Järvaveckan och pratar #klimat och #skog. Spännande namn i #Klimatpanelen som modereras av Ahmed… https://t.co/ft05WRF9ww @_SLU via Twitter 4 dagar sedan
Nyfiken på @_SLUs #Klimatpanel#Järvaveckan? Vi sänder live på SLUs Facebook-sida. 17.30-18.30. #skog #klimat. @_SLU via Twitter 4 dagar sedan
Sverige har haft en ineffektiv miljöpolitik för Östersjön jämfört med andra länder https://t.co/pEVTq3qWPs https://t.co/BX1F8j3WEY @_SLU via Twitter 4 dagar sedan
SLU startar klimatpanel - premiärdebatt på Järvaveckan idag https://t.co/EQ5S18J3B6 @_SLU via Twitter 4 dagar sedan