Urbanisering, konkurrens och bilden av SLU
Sara Arons är kommunikationschef vid SLU. Foto Arne Åhman

Urbanisering, konkurrens och bilden av SLU

Text: Sara Arons Publicerad: 22 september 2015
Jag har just avslutat min sjätte vecka som ny kommunikationschef på SLU och är full av intryck. Min bild av SLU som ett universitet med spännande forskning, nära tillämpning, bra samverkan och trevliga människor har verkligen bekräftats.

Jag blir fortfarande varje dag förvånad över hur mycket spännande som pågår på SLU, ibland inom områden jag knappt visste existerade. Som kommunikatör är det en guldgruva att hämta ur för att förmedla till omvärlden.

Vårt universitet verkar i ett samhälle som skapar utmaningar för oss, som till stor del påverkar mitt område – kommunikation. De urbaniserade idealen, konkurrens om forskningsmedel och studenter, krympande gymnasistårskullar och avsaknaden av undervisning i grundskolan om våra naturresurser och deras förädling är saker som i allra högsta grad påverkar vilka och hur många som intresserar sig för oss.

Ska vi klara utmaningarna ställer det höga krav på oss bli ännu mer intensiva, tydliga, berättande och modiga i vår kommunikation om vad vi är och vad vi gör.

Vi behöver titta på hur vi kan bredda bilden av SLU. Vi är starkt förknippade med lantbruksfrågor men arbetar även med mycket annat. Hur lyfter vi fram det och visar på hela bredden av vår verksamhet? Det finns också en något nostalgisk och landsbygdsromantisk bild av lantbruksfrågor som kan ligga oss i fatet. Hur ska vi förmedla att det i själva verket är ett kunskapsintensivt och högteknologiskt ämnesområde som handlar om våra globala utmaningar?

Vi behöver fortsätta arbetet med att stärka den interna bilden av ”ett SLU”. Jag har fått flera historier berättade för mig om hur vi har gått miste om resurser och möjligheter eftersom vi inte alltid har varit så bra på att visa upp oss och vårt gemensamma varumärke, SLU. Jag får också höra exempel där vi gör fantastiska saker men där SLU som universitet inte riktigt framkommer. Det riskerar att vi inte drar full nytta av det som vi tillsammans skapar i vårt arbete.

Som tur är finns det bland utmaningarna också stora möjligheter. Intresset för de globala frågorna och en hållbar utveckling är stort hos de unga. Intresset för livsmedel och deras ursprung nog aldrig varit hetare. Och alla på universitetet verkar se ett behov av att vi kraftsamlar kring vårt varumärke. Jag har således gott hopp om att vi tillsammans klarar våra utmaningar galant.

PS. Hör gärna av dig och berätta hur du tycker att vi kan utveckla bilden av SLU.

sara.arons@slu.se

 

22 september 2015 10

Twitter

Penningregn över innovatörer! https://t.co/3SDdZFXtfM https://t.co/4vqklvMz0G @_SLU via Twitter 2 dagar sedan
Smedjeveckan - populärvetenskap vid SLU i Skara https://t.co/n51S8Xm46I https://t.co/maSh9Rnbzl @_SLU via Twitter 3 dagar sedan
Pressinbjudan: H.K.H. Prins Carl Philip inviger nytt stall utanför Skara https://t.co/6sEDgZexnQ https://t.co/LZ5L457BPS @_SLU via Twitter 3 dagar sedan
Vad säger forskningen om olika sätt att förebygga rovdjursangrepp på boskap? Tjugoen forskare från 10 länder har gr… https://t.co/7pANetTETp @_SLU via Twitter 4 dagar sedan
Tuffa åtgärder krävs för att stoppa puckellaxen https://t.co/M6mXfm4IrB @_SLU via Twitter 5 dagar sedan
Pressinbjudan: Matproduktion i städer och prisutdelning i Sveriges största innovationstävling… https://t.co/Vf1gisuByz @_SLU via Twitter 5 dagar sedan