Velemir rekommenderar forskare att skriva för skolelever
Illustration: Science Journal for Kids

Velemir rekommenderar forskare att skriva för skolelever

Text: Anna Lundmark Publicerad: 26 maj 2017
När Science Journal for Kids hörde av sig till Velemir Ninkovic tänkte han först säga nej. Att skriva en text för skolbarn var visserligen en god idé men det skulle ta mycket tid. Nu är han glad att han lätt sig övertalas av redaktören eftersom resultatet blev så bra.

– Först tänkte jag nej, nej men sedan tittade jag på deras hemsida och såg att några toppforskare hade publicerat sig där och att redaktörerna verkade väldigt duktiga. Särskilt gillar jag deras illustrationer, säger Velemir Ninkovic, samverkanslektor i växtskydd.

Velemir Nincovic. Foto: Kajsa Lithell

Resultatet blev ”How do plants keep in touch?” som handlar om hur växter känner av sina grannväxter genom lätt och kortvarig beröring – till exempel när de rör sig för att fånga ljus. Den bygger på vetenskaplig artikel från PLoS ONE.

Science Journal for Kids har funnits i två år och webbsidan har 10 – 12 000 besök per månad. Både lärare i naturvetenskap och engelska använder materialet och enligt Tanya Dimitrova, tidningens grundare och redaktör, är den vanligaste responsen de får: Fler ämnen tack!

I ungefär hälften av fallen är det tidskriften som kontaktar forskarna men det blir också allt vanligare att forskare kontaktar dem eftersom de fått tips från kollegor.

Barn har rätt att veta

Tidskriftens vision är att göra vetenskap tillgänglig för barn och unga.

– Största delen av klimat- och miljövetenskap rapporteras i specialiserade tidskrifter och är bara tillgängliga för vuxna forskare. Barn har rätt att veta vad forskningen säger om hur det står till i den värld som de ska ärva från oss, säger Tanya Dimitrova.

Velemir har fått respons till exempel från en skola i USA. Däremot tror han inte att det är så många svenska skolor som har upptäckt denna resurs.

– Det skulle kunna spridas mer. När jag skrev tänkte jag på högstadiet och gymnasiet och i den åldern kan eleverna engelska, säger Velemir Ninkovic.

Han tänker också att ett liknande initiativ i Sverige skulle kunna riktas mot elever på naturbruksgymnasierna men då med artiklar om jordbruksforskning.

Science Journal for Kids tar en avgift för publiceringen för att kunna erbjuda tjänsten gratis till lärare och elever.

 

 

 

26 maj 2017 4
Oväntad vändning i samverkan mellan Holmen Skog och SLU

Oväntad vändning i samverkan mellan Holmen Skog och SLU

Vilt Hur påverkas den uppväxande skogen av bete från klövdjur? Det var frågan som Holmen skog hoppades att samarbetet med SLU skulle ge svar på. På en lyckad exkursion till ett älghägn utanför Gideå i Västernorrland visade doktoranden Michelle Nordkvist att samarbetet kan ge svar på hur insekterna påverkas också. – Roligt att vi kan skapa ytor för en viss typ av forskning som sedan leder till ny forskning som vi inte hade förutsett men kan ha nytta av, säger Peter Christoffersson på Holmen Skog.
8 december 2017 2

Twitter

I #lucka12 tipsar vi om ett nytt flöde för kunskapen om Sveriges arter och naturvård. https://t.co/bRoWfzpKeK @_SLU via Twitter 4 timmar sedan
I #lucka11 får veta mer om vikten av balans mellan täthet och rymlighet i stadsmiljöer. #SDG11 https://t.co/2A4COqe6iu @_SLU via Twitter 1 dagar sedan
Andra advent och dags för #lucka10 i vår julkalender! Titta på prisbelönt film om minskad påverkan av skogsbruket p… https://t.co/iHfyOkaP5I @_SLU via Twitter 2 dagar sedan
#Annadagen till ära så tillägnar vi #lucka9 i julkalendern till kunskap om #julbak. https://t.co/qsbVYHX3pP @_SLU via Twitter 3 dagar sedan
Katter av raserna burma, russian blue, abessinier och norsk skogkatt utvecklar diabetes oftare än andra raser. Och… https://t.co/q1b2m1UBCN @_SLU via Twitter 4 dagar sedan
Har du koll på skogsresurserna? Öppna #lucka8 och se efter. #Riksskogstaxeringen https://t.co/mg3liepye3 @_SLU via Twitter 4 dagar sedan