Velemir rekommenderar forskare att skriva för skolelever
Illustration: Science Journal for Kids

Velemir rekommenderar forskare att skriva för skolelever

Text: Anna Lundmark Publicerad: 26 maj 2017
När Science Journal for Kids hörde av sig till Velemir Ninkovic tänkte han först säga nej. Att skriva en text för skolbarn var visserligen en god idé men det skulle ta mycket tid. Nu är han glad att han lätt sig övertalas av redaktören eftersom resultatet blev så bra.

– Först tänkte jag nej, nej men sedan tittade jag på deras hemsida och såg att några toppforskare hade publicerat sig där och att redaktörerna verkade väldigt duktiga. Särskilt gillar jag deras illustrationer, säger Velemir Ninkovic, samverkanslektor i växtskydd.

Velemir Nincovic. Foto: Kajsa Lithell

Resultatet blev ”How do plants keep in touch?” som handlar om hur växter känner av sina grannväxter genom lätt och kortvarig beröring – till exempel när de rör sig för att fånga ljus. Den bygger på vetenskaplig artikel från PLoS ONE.

Science Journal for Kids har funnits i två år och webbsidan har 10 – 12 000 besök per månad. Både lärare i naturvetenskap och engelska använder materialet och enligt Tanya Dimitrova, tidningens grundare och redaktör, är den vanligaste responsen de får: Fler ämnen tack!

I ungefär hälften av fallen är det tidskriften som kontaktar forskarna men det blir också allt vanligare att forskare kontaktar dem eftersom de fått tips från kollegor.

Barn har rätt att veta

Tidskriftens vision är att göra vetenskap tillgänglig för barn och unga.

– Största delen av klimat- och miljövetenskap rapporteras i specialiserade tidskrifter och är bara tillgängliga för vuxna forskare. Barn har rätt att veta vad forskningen säger om hur det står till i den värld som de ska ärva från oss, säger Tanya Dimitrova.

Velemir har fått respons till exempel från en skola i USA. Däremot tror han inte att det är så många svenska skolor som har upptäckt denna resurs.

– Det skulle kunna spridas mer. När jag skrev tänkte jag på högstadiet och gymnasiet och i den åldern kan eleverna engelska, säger Velemir Ninkovic.

Han tänker också att ett liknande initiativ i Sverige skulle kunna riktas mot elever på naturbruksgymnasierna men då med artiklar om jordbruksforskning.

Science Journal for Kids tar en avgift för publiceringen för att kunna erbjuda tjänsten gratis till lärare och elever.

 

 

 

26 maj 2017 5
Forskning över ämnesgränser

Forskning över ämnesgränser

"Artists in residence" STIAS (The Stellenbosch Institute for Advanced Study) håller till på farmen Mostertsdrift nära centrum av universitetsstaden Stellenbosch i västra Kapprovinsen i Sydafrika. Tankarna bakom institutets tillkomst kom kring senaste sekelskiftet och mottogs positivt av både det lokala och det internationella forskarsamhället. Stellenbosch har ett av landets främsta universitet och staden är också ett jordbrukscentrum, inte minst för vinodlingen.
12 december 2018 1

Twitter

I dag bjuder vi på ett annat sätt att presentera vetenskaplig kunskap, kolla in vår nya infografik. https://t.co/HVqeuyfqQm @_SLU via Twitter 2 dagar sedan
Växtproteinfabrik på SLU Alnarp https://t.co/UzYB1LHRsR @_SLU via Twitter 2 dagar sedan
Kan halm och sågspån omvandlas till matolja med hjälp av jäst? Det tror de forskare som nyligen fick 7,5 miljoner k… https://t.co/t3xQT3TBIG @_SLU via Twitter 3 dagar sedan
Nu har #lucia varit här och snart nalkas det #julbord, i dagens lucka kan du få höra om vad som kan vara bra mat fö… https://t.co/764vABdpho @_SLU via Twitter 3 dagar sedan
Kritik, kriminalitet och hot mot svensk djurproduktion – nytt forskningsprojekt vid SLU Alnarp https://t.co/2zMfhl19wm @_SLU via Twitter 3 dagar sedan
I dag är det en av SLU:s fyra framtidsplattformar, Framtidens djur natur och hälsa, som står i fokus. Ta chansen at… https://t.co/AgKgqaPKKi @_SLU via Twitter 4 dagar sedan