VH:s forskningsdag i ny form en succé
Andrea Miller.

VH:s forskningsdag i ny form en succé

Text: Mårten Granert Publicerad: 6 mars 2014
Med ett helt nytt upplägg blev VH-fakultetens forskningsdag i slutet av januari mycket lyckad. Den röda tråden var forskningskommunikation.

Dagen började med att vicedekan Kristina Dahlborn och forskningssekreterare Magnus Rosenquist redogjorde för de framgångar som fakultetens forskning har rönt det senaste året, med bland annat en högre externfinansiering.

– Förra året både publicerade VH fler artiklar och fick in mer externa medel. Man kan alltid fundera över orsaker men grunden för framgångar ligger alltid hos forskarna själva, deras intresse och engagemang. Mitt jobb är att stödja forskarna så mycket det går, säger Magnus Rosenquist.

Det mest spektakulära under forskningsdagen var Research Grand Prix. Det innebär att forskarna ska förklara sitt forskningsprojekt på endast tre minuter. Presentationen bedöms efter innehåll, begriplighet och framförande. Många kreativa lösningar visades. Grand Prix-formen är vedertagen i dessa sammanhang och till exempel ”Vetenskap och Allmänhet” arrangerar tävlingar. Det var prefekterna som utsåg de tävlande; två per institution och en reserv.

Och vann gjorde Malin Alm för sin presentation om ”How can welfare be measured in laying hens”. Priset på 10 000 kronor ska spenderas på någon aktivitet för hela institutionen. Priset för bästa poster på 5 000 kronor gick till Ola Thomsson på institutionen för kliniska vetenskaper.

Foto: Mårten Granert, SLU.

Finalisterna var (från vänster): Elin Hernlund, Claes Andersson, Malin Alm samt Andrea Miller. Foto: Mårten Granert.

Foto: Mårten Granert, SLU

Forskningsdagen organiserades av Marie Rhodin, Johan Dicksved, Ann-Sofie Bergqvist, Anna Berg samt Anna Skarin.

 

 

 

 

 

Här kan du se fler bilder från VH:s forskningsdag

 

Fakta

Att kommunicera forskning

Den forna SLU-studenten och doktoranden Cajsa Lithell, numera med det egna företaget Red Cap Design, hade ett mycket givande föredrag om hur man kan kommunicera forskning. Här är hennes viktgaste punkter i sammandrag:

  • Arouse the interest, then fulfil with the facts
  • Put your facts in a story
  • Communicate with your lower organs, passion, drama. Sex sells
  • Simplify and start from the beginning
  • Be dramatic, tell the whole story with ups and downs
  • Bring a prop
  • Use metaphors
  • Use pictures showing the actual research taking place
  • Visualise your data, do not copy from excel
  • End on a positive note
  • Involve your audience with social media
6 mars 2014 4

Twitter

I dag lyfter #julkalendern ett exempel på vad som skulle kunna vara framtidens #medborgarforskning https://t.co/3XBZ3aHLoD @_SLU via Twitter 5 timmar sedan
I dagens lucka kan du lära dig mer om skogens möjligheter för klimatutmaningarna. https://t.co/QaahcqvCp8 @_SLU via Twitter 3 dagar sedan
Dagens #lucka i #kunskapskalendern handlar om #biologisk #mångfald https://t.co/8ydXZPfs8g @_SLU via Twitter 4 dagar sedan
I somras rådde stor torka, och det kan bli vanligare i framtiden. Om du vill veta mer om hur vi kan möta den utmani… https://t.co/fAUxtZFjHd @_SLU via Twitter 5 dagar sedan
RT @SLUmiljoanalys: Lucka 4 #julkalender: Vad händer i skog och mark vid utebliven nederbörd? Bäcken är dynamisk och anpassar sig till läg… @_SLU via Twitter 6 dagar sedan
Premiär i dag för årets julkalender från SLU, med extra mycket film och ljud. Ny kunskap varje vardag fram till jul… https://t.co/mzpKkXaTul @_SLU via Twitter 7 dagar sedan