Webbaserad doktorandkurs
– helt rätt!

Text: Sofia Hansson Publicerad: 19 januari 2017
Nu är anmälan öppen för den tredje omgången av doktorandkursen vid SLU-biblioteket! De första två webbaserad kurserna har genomförts med mycket bra utfall.

Kursen har lockat fler doktorander att delta än tidigare år. Detta beror till stor del på ökad tillgänglighet i form av att kursmaterial, undervisning och support helt tillhandahålls via webben.

Deltagaren har också möjlighet att delta oavsett var man befinner sig ortsmässigt, så länge det finns en internetuppkoppling, samt att de själva kan planera sin studietid så den passar in med övriga parallella arbetsuppgifter.

Om du är intresserad av att delta i doktorandkursen som startar den 13 februari kan du anmäla dig via bibliotekets webbplats eller direkt via detta anmälningsformulär senast den 6 februari.

Kursen är poänggivande och kan med fördel läsas under din första tid som doktorand.

Möt två av doktoranderna som gick kursen under 2016, Lisa Andrée O´Hara och Degong Pang.

Lisa   Foto: privat

Lisa Andrée O´Hara. Foto: privat

Lisa Andrée O´Hara är doktorand vid institutionen för husdjurens utfodring och vård sedan februari 2012. Hon har varit föräldraledig i cirka tre år och har nu ungefär halva doktorandtiden kvar.

Varför anmälde du dig till doktorandkursen? Vilka förväntningar hade du?
Jag hade precis börjat skriva på min första artikel och kände framförallt att jag behövde förbättra mitt sökande av vetenskaplig litteratur. Jag ville lära mig använda bibliotekets resurser och lära mig söka i de stora databaserna på ett effektivt sätt.

Hade det någon betydelse för dig att kursen helt och hållet var webbaserad?
Det var jättebra att den var helt och hållet webbaserad, det gör den otroligt flexibel och man kan jobba med den när man vill. Det var också jättebra att få påminnelse-mejl från kursledningen när ett moment skulle vara klart. Det som var svårt ibland var gruppdiskussionerna. De kanske hade blivit bättre om man setts IRL, eller haft en lättare struktur att följa än den som är i Fronter.

Hur lade du upp dina studier? Tid och plats?
Jag gjorde de flesta momenten så fort vi fick tillgång till dem, då höll man sig aktiv hela kursen, men det var ändå lätt att anpassa kursen till sitt övriga arbete.

Var det något moment som överraskade?
Inget särskilt moment, men jag tyckte kursen var intressant för att man fick så mycket bakgrund till hur saker och ting fungerar med publicering, Open Access och varför vissa saker får mer uppmärksamhet än annat och så vidare.

Har du idag någon konkret användning av det du lärde dig i ditt arbete?
Mitt sökande efter vetenskaplig litteratur har blivit bättre. Det var kul att lära sig alla finesser med hur man söker effektivt i databaserna.

Vad var bäst med kursen?
Det bästa var kursledningens engagemang! Jag har aldrig tidigare läst en kurs där kursledarna var så på och hjälpte till och stöttade i alla moment, det var toppen!

Degong Pang. Foto: privat

Degong Pang. Foto: privat

Degong Pang är doktorand vid institutionen för norrländsk jordbruksvetenskap sedan drygt två år tillbaka. Han tillhör enheten för husdjursskötsel.

Varför anmälde du dig till doktorandkursen? Vilka förväntningar hade du?
Jag anmälde mig till kursen för att lära mig och bli skickligare på att samla in information och material för att kunna skriva mina vetenskapliga artiklar.

Vilka förväntningar hade du på kursen?
Jag ville åtminstone lära mig EndNote som är ett mycket bra referensverktyg.

Hade det någon betydelse för dig att kursen helt och hållet var webbaserad?
Nej det var bra. Jag gjorde faktiskt huvuddelen av kursen utomlands, England och Kina. Hade det varit ortsbundet hade jag inte kunnat gå kursen. Jag använde mina lediga stunder till att läsa och genomföra kursen.

Var det något moment som överraskade?
Ja momentet som handlade om patent, det är ganska annorlunda från det jag lärt mig om frågan i andra länder än Sverige.

Har du idag någon konkret användning av det du lärde dig i ditt arbete?
Ja jag använder EndNote för att hantera mina referenser.

Vad var bäst med kursen?
Diskussionerna med mina kurskamrater.

19 januari 2017 13

Twitter

RT @EPOK_SLU: Seminarium om odlad fisk – hur kan den hållbarhetsmärkas? @KRAVmedia @WWFSverige @svensktsigill https://t.co/MnBrYKnxgb #SLU… @_SLU via Twitter 2 dagar sedan
SLU:s förtjänstmedaljer 2019 till Ågren, Jeppson Eldrot och Melnyk. För arbete med kolets och kvävets kretslopp, le… https://t.co/oZg1cXGmva @_SLU via Twitter 2 dagar sedan
Jakten leder inte till fler älgar på vägarna https://t.co/YReKq36cIs https://t.co/Ck75t0L3TK @_SLU via Twitter 3 dagar sedan
Pressinbjudan - Det digitala djuret III – om hur digitaliseringen kan förbättra djurens hälsa och välfärd… https://t.co/5DDcrkB1Jo @_SLU via Twitter 4 dagar sedan
Tio givande år av landsöverskridande samarbete https://t.co/mAMBp604tM https://t.co/eJNMus65w9 @_SLU via Twitter 4 dagar sedan
Pressinbjudan: Se nya forskningsfartyget Svea https://t.co/MUv1538h8o https://t.co/6x9dag1Uwv @_SLU via Twitter 11 dagar sedan